KNYTKALAS

KNYTKRAFT

VAD VI GÖR

MEDARBETARE

VERKSAMHETEN

VÅRA UPPDRAG

RÅDGIVNINGEN

AFFÄRSRÅDGIVNING

NATURTURISM

DIGITALTURISM

MÅLTIDSTURISM

SMAK AV EN PLATS

STARTA LIVSMEDELSFÖRETAG

RELATIONSJORDBRUK

LANDSBYGDS- OCH NATURTURISM

Många landsbygdsföretagare, inte minst jordbrukare, ser besöksnäring med turism som lockande att satsa på. Det finns många möjligheter men också utmaningar. Vill du ha råd från oss vill vi att du börjar med att berätta om ditt företag och din verksamhet. Givetvis vill vi veta vilken typ av rådgivning du önskar. Här är några områden vi vill du att funderar över.

 

Har du en produkt som skiljer sig från andras? Vilken är din unika produkt och vilka vill köpa den? Har du verksamhet året om eller är du specialiserad på vinter eller sommar? Hur ser konkurrensen ut?

 

Viktigt är att du gör en hållbar kalkyl över kostnader och intäkter. Alltför ofta missar man viktiga kostnader. Det är också många som tar ut för låga priser för att få lönsamhet. Det är ofta är lättare att få lönsamhet om du har boende som en del av din produkt.

 

Satsar du på en lokal marknad, på hela Sverige, våra grannländer eller en mer internationell marknad? Kunderna kan variera allt från barnfamiljer till nischade kunder som fågelskådare och bergsklättrare. För många är affärsturism, alltså kunder från företag viktigare än privatturister.

 

När du har en klar produkt handlar det om att använda dig av rätt kanaler, så att turisterna hittar just dig och dina aktiviteter. Din turistprodukt måste vara detaljerat beskriven så att kunden får svar på alla frågor. Du måste vara effektiv på att komma ut på marknaden och sälja det du erbjuder.

 

För att du ska bli ett företag med framgång är det en nödvändighet att du syns i digitala kanaler. Där kan du utveckla en framgångsrik marknadsföring av din verksamhet. Genom digitala kanaler nås flera miljoner potentiella kunder världen över. Dessa digitala kanaler är ofta gratis.

 

En del företag väljer att arbeta på egen hand men många samverkar med andra företag. Turismen består ju av att resa, bo, äta och uppleva. Genom att samverka kan man paketera en komplett resa. Ofta är samverkan med den lokala destinationen viktig, liksom med den regionala turistorganisationen. Hur tänker du?

 

För de företag som riktar sig mot internationella gäster var det tidigare vanligt att man arbetade med en eller ett par agenter utomlands. I dag förändras de internationella kanalerna snabbt, inte minst via alla digitala plattformar. Den digitala transformationen skapar helt nya möjligheter. Bokningsplattformar som TripAdvisor och Booking.com är mycket konkurrenskraftiga.

 

Det är också viktigt att du har en plan för kvalitetssäkring för dina produkter och hur du tar hand om feedback från dina kunder. Det kan du göra på många sätt, allt från att ha en bra dialog vid måltiden runt lägerelden till digitala plattformar. De senare blir allt viktigare.

 

 

TILL TOPPEN

 

Knytkraft Ekonomisk Förening

Ishult Villan

570 91 Kristdala

info (at) knytkraft.se

Per Nilsson

Tfn 0703 - 25 75 95

 

 

 

 

Knytkraft med knytkalas

 

för samverkan, interaktivitet och öppen innovation