KNYTKALAS

KNYTKRAFT

VAD VI GÖR

MEDARBETARE

VERKSAMHETEN

VÅRA UPPDRAG

RÅDGIVNINGEN

AFFÄRSRÅDGIVNING

NATURTURISM

DIGITALTURISM

MÅLTIDSTURISM

SMAK AV EN PLATS

STARTA LIVSMEDELSFÖRETAG

RELATIONSJORDBRUK

TURISM OCH DIGITAL TRANSFORMATION

Digitala lösningar dominerar när turisten väljer och fattar beslut. Utvecklingen går så snabbt. Vi kallar detta för digital transformation. En del av denna utveckling kallas för plattforms- och delningsekonomin, och erbjuder massor med möjligheter.

 

Se bara vad Airbnb och Uber har inneburit. Airbnb är på väg att bli världens största förmedlare av turismupplevelser. Ett landsbygdens Uber kan lösa transportproblem, i framtiden kanske med hjälp av självgående elfordon.

 

Grundläggande för en digital närvaro är:

 • Hemsidan inklusive sökmotoroptimering och bokning on-line.

 • Facebook

 • Instagram

 • Google My Business

 • TripAdvisor

 

Turisterna söker digital information före resan, ser vad andra turister tycker, jämför vad olika destinationer erbjuder samt bokar och betalar. Under resan fortsätter de att söka information och delar med sig av sina erfarenheter till andra. Det mesta sker med hjälp av en mobiltelefon. För entreprenören gäller det att vara bokningsbar online och ha digital tillgänglighet dygnet runt. Får kunden inte direkt svar, söker de flesta sig vidare till någon annan.

 

Det viktiga för dig är att se till att det finns kvalitetssäkrat och lockande innehåll, utbud och service på de digitala plattformar som turisterna själva väljer. Många av dessa är specialiserade på landsbygds- och naturturism.

 

Google är ofta avgörande eftersom det är där turisterna främst letar. Även sociala plattformar är viktiga för turismens företag. Det finns minst hundra olika bokningssystem där kunderna kan boka och betala direkt på företagets egen hemsida. På marknadsplatser online kan entreprenörer marknadsföra och sälja sina aktiviteter.

 

När turisterna söker information är sidor med andras rekommendationer avgörande. TripAdvisor har utvecklats som den ledande sidan för bedömningar, och får allt större betydelse även som den mötesplats där kunderna bokar det boende eller de upplevelser som de söker efter. Sidor som TripAdvisor ger möjlighet till en ständigt pågående marknadsundersökning där kunderna gratis ger företagaren massor med synpunkter om vad som är bra eller dåligt.

 

 

TILL TOPPEN

 

Knytkraft Ekonomisk Förening

Ishult Villan

570 91 Kristdala

info (at) knytkraft.se

Per Nilsson

Tfn 0703 - 25 75 95

 

 

 

 

Knytkraft med knytkalas

 

för samverkan, interaktivitet och öppen innovation